torsdag 20 september 2012

Res på er, var stolta, håll ut, kämpa...

Ibland blir jag så djävla förbannad.
Förbannad på alla oförsiktiga, tramsiga, flåshurtiga, banala, extroverter som ska tvinga fram någon kommentar från mig, för att "alla måste bidra" när vi har seminarium, möte, grupparbete eller vad det nu är och har varit genom livet.
– Bidra, visst, jag bidrar med mitt arbete och när jag verkligen har något att säga. Men du säger ju bara meningslöst skitsnack hela tiden. Du bidrar inte, men det gör jag eftersom jag kommer skriva sammanfattningen, läsa böckerna och genomföra förändringen eller själva arbetet, vill jag säga.
Men det sa jag ju inte. För då visste jag inte.
Förbannad på alla sociala, hurtiga, lektanter som ska dra med mig, eller någon stackars ungdom på festen för att alla måste vara med, vi har roligare ju mer vi är tillsammans, och djävlar vad vi ska festa, vad roligt vi ska ha. Nu ska vi leka och umgås och kramas.
– Nej, det ska inte bli roligt. Ni ska skrika nonsens till varandra, hoppa omkring lite grand och göra av med pengar på pissig öl. Jag kommer sitta hemma och skriva ett vackert brev, dricka ett gott glas vin och läsa en bok. Tycker du jag är snobbig? Tyck det då, för jag har stått ut med ert extroverta förtryck hela livet och jag skiter i vad ni tycker.
Det sa jag aldrig när jag var liten. Men nu säger jag det.
Förbannad på alla lärare och föräldrar som säger till lilla Otto, Tyra eller Filip, som sade till mig när jag var liten, att vi är blyga och måste skaffa fler kompisar, vara ute och leka med de andra på rasten, måste ta för oss mer, måste vara lite mer framåt, bjuda på oss själva.
– Dra åt helvete. Vi bjuder på det vi vill. Världen blir inte bättre av att vi talar om för barn att det är fel på dem. Av att vi låtsas vara vänner fast vi inte är det. Av att vi tvingar ut ett barn ur sitt skal när det faktiskt har ett djupt biologiskt behov av att befinna sig där inne just då.
Däremot blir världen bättre av att vi låter framförallt barn och unga vara sig själva.
Vi tvingar inte längre vänsterhänta att skriva med höger hand.
Sluta då att tvinga tysta barn vara något de inte är.
Jag är introvert. Jag kan inte botas. Jag ska inte botas.

1 kommentar: